OPL ARCHITECTEN // 030 251 10 05 // INFO@OPLARCHITECTEN.NL // MALIESINGEL 38 UTRECHT THE NETHERLANDS
Blog post

Oval Tower : icoon van duurzaamheid?
(of toch liever een klimaatplafond?)

 

Markant

Het Arena-gebied in Amsterdam-Zuidoost is voor vastgoedprofessionals, beleggers, ontwikkelaars, beheerders, architecten en stedenbouwkundigen een leerzame plek. En Oval Tower is misschien wel het meest markante kantoorgebouw van de Arena-omgeving. In 2010 wonnen wij de opdracht om het 22 verdiepingen tellende ovale gebouw te renoveren.

Leeg

De Oval Tower wordt omringd door grote kantoorgebouwen. Duizenden vierkante meters vloeroppervlak zijn er onbezet. Leegstand is de grootste bedreiging voor de verdere ontwikkeling van het gebied. De Oval Tower kreeg er ook mee te maken. Het gebouw is nog relatief jong, maar het was single-tenant, ongeschikt voor deelverhuur en voldeed niet meer aan de (duurzaamheids)eisen die huurders tegenwoordig stellen. Dat het zo snel in onbruik raakte was wel iets om bij stil te staan.

24

Hoe geef je zo’n jong gebouw een tweede leven? Hoe maak je het deelgenoot van de samenleving, nu, maar ook over twintig, dertig jaar. Je moet weten wat je  met een gebouw wilt doen om herhaling van een vergelijkbare situatie te voorkomen.  In het geval van Oval Tower vonden we dat het gebouw fysiek deel moest gaan uitmaken van de 24-uurs economie in het centrumgebied van Amsterdam Zuidoost. Daarom ontwierpen we een nieuwe entree die het gebouw en de mensen die er werken direct verbindt met de Arena Boulevard.

Vuurtoren

Het concept voor de vernieuwde Oval Tower noemden we “The Oval Lighthouse”. We wilden van Oval Tower een nog sterker baken maken in de gemengde wereld van kantoortorens, Ziggo Dome, Heineken Music Hall,  Pathé filmtheater en ArenA. Een kroon op de toren maakte het gebouw eindelijk ‘af’ en verbeeldde de nachtelijke stralenkrans van de vuurtoren. De lichtgevende kroon bestond uit windturbines, PV-cellen en LEDstrips, die een continu lichtspel zouden opvoeren met een kleurengamma, verlopend van groen naar rood, al naar gelang de windrichting. De energie die het schouwspel kostte zou worden opgewekt door de kroon zelf.

Statement

Het Oval Lighthouse-concept  was bedoeld als een statement voor duurzaamheid en de kroon als het beeldmerk van ons re-designconcept. Aan de buitenkant kun je niet zomaar zien of een gebouw duurzaam is. De kroon en het lichtspel moesten dat zichtbaar maken. We vonden dat deze toevoeging de aantrekkingskracht van het gebouw zou vergroten en wilden met het ecologisch lichtspel laten zien dat het gebouw meer is dan een nine-to-five werkpaard.

Excellent

Maar de kroon was nog veel meer dan dat. Ons prijsvraag-ontwerp was volledig uitgelegd op een BREEAM Excellent score en de kroon maakte daar een wezenlijk onderdeel van uit. Elk onderdeel was tot in detail doorgerekend en verantwoord. In het team met installatieontwerper, kostendeskundige en interieurarchitect werd het plan integraal kloppend en haalbaar gemaakt. En de kroon zorgde ervoor dat we de architectenpitch wonnen.

Comfort of imago?

Uiteindelijk bleek de kroon toch een brug te ver en moesten we er afscheid van nemen. Met bloedend hart. In de uitwerking en afstemming met de nieuwe huurders waren grotere investeringen nodig voor niet gecalculeerde hightech klimaatplafonds. Comfort of imago, was de vraag. Beide kon niet. Zie hier het spanningsveld in re-designprojecten: budgetten zijn eindig. Je kunt je geld maar één keer uitgeven.
En toch heeft de kroon zijn nut bewezen. Hij trok op voorhand de belangstelling van nieuwe huurders. Het was een belangrijk instrument in het vermarkten van de renovatie van het gebouw. Omdat het een hoge ambitie uitstraalde en tastbaar maakte dat het gebouw vernieuwd en verlevendigd zou worden.

En wie weet komt de kroon er over een paar jaar nog eens op…